Rodič 21. století: Youtuberství

Rodič 21. století: Youtuberství

Rodič 21. století: Youtuberství

01.04.2024

Chce vaše dítě být youtuberem? Seznamte se s příběhem Filipa, který v DDM Stodůlky vyprávěl svůj příběh 10 let na youtube scéně


 

Každou druhou středu v měsíci v DDM Stodůlky probíhá ZDARMA od 18:00 otevřené setkání rodičů a prarodičů dětí školou povinných, které zajímá smysluplné používání digitálních technologií ve výchově a vzdělávání. Během cyklu 9 setkání ve školním roce se rodiče seznamují s trendy a novinkami v oblasti digitálních technologií a dětí. Setkání jsou realizována v rámci projektu „šablon OP JAK“ DDM Praha Stodůlky, na setkáních spolupracují lektoři Elixíru do škol, FAKESCAPE, TIB a dalších organizací. V dubnu na setkání dorazí Jan Kršňák s příběhy o digidětech. Již nyní se můžete hlásit ZDE.

Březen ve znamení YOUTUBERSTVÍ


V březnu jsme na setkání s rodiči přizvali Filipa, programátora a lektora IT kroužků v TIB (při FZŠ Trávníčkova), který nám vyprávěl svůj příběh z roku 2012, kdy tehdy jako dvanáctiletý školák začal tajně tvořit videa pro svůj youtube kanál FRY. Tvorbě na kanálu se již nyní nevěnuje, ale i přesto kanál obsahuje na desítky videí, má přes dvacet tisíc odběratelů a nejsledovanější video má přes 390 tisíc shlédnutí. Filip rodičům převyprávěl své úsilí dětského kreativce, který tajně tvořil videa pro online kanál, rodina ani spolužáci o tom ani nevěděli, Filip nechtěl, aby se o jeho tvorbě nejbližší dozvěděli. Sehnat prvních 100 sledujících trvalo Filipovi 2 roky, práce v multimediální tvorbě ho bavila, díky svým zkušenostem se stal také spolupracovníkem v herním pořadu INDIAN a své zkušenosti zúročil. Filip otevřeně mluvil o důvodech, proč fascinuje děti svět youtuberství, jak je těžké dávat a vyžádat si zpětnou vazbu na něco, co je zcela veřejné na internetu a kde se pod video tvorbou malého kluka může objevit nemalý počet hatovacích komentářů. Filip také s námi diskutoval o vztazích mladých lidí v kolektivech a potvrzoval teorie všech příruček dětské psychologie, ve kterých se mluví o základních potřebách dítěte. Například pan Matějček ve svých knihách identifikoval pět základních potřeb: potřeby dostatku podnětů, smysluplného světa, životní jistoty, pozitivní identity a otevřené budoucnosti. Při diskusích rodiče byli seznámeni také s existencí kroužku youtuberství, který v DDM Stodůlky probíhá každý pátek. Pro tento kroužek pro následující školní rok DDM hledá také nové lektory.


 

Video ve světě nul a jedniček dětí i rodičů

Celým setkáním s rodiči provázel Petr Naske, lektor NPI ČR a Elixíru do škol. S rodiči jsme si na začátku pustili ukázku z dokumentu ZACHY o jedenáctiletém youtuberovi, který otevřeně s rodiči popisuje strasti online tvorby a reakce publika. Film můžete shlédnout online zdarma, lze ho pustit jen po registraci do systému Jeden svět na školách ve spolupráci se školou nebo jiným pracovištěm na práci s dětmi.


 

Youtube kanál ZACHYHO najdete online zde

Dále jsme si povídali o dopadu toho, že na internet dáváme multimediální obsah s fotkami a záběry našich dětí. Aktuální trend deepfake nás také dohání, proto je vhodné na dopady ztráty soukromí našeho online JÁ děti i sebe připravovat.

Speciální pozornost jsme věnovali platformě TIK TOK. Převzali jsme informace o pracovních listech spolku AI dětem a pustili jsme si ukázku z dokumentu o tom, jak funguje algoritmus TIKL TOKU na doporučování obsahu. Fascinující zjištění je, že TIK TOK dokáže zmapovat očekávání a potřeby sledujícího v řádu hodin sledování videí a interakce s nimi. (Jádro sdělení od 4 minuty videa)

Tik Toku a jiným nástrahám internetu a videoobsahu se věnuje také pravidelně podcast KYBCAST Národního pedagogického institutu ČR a také online poradna SPAJK.CZ.

SPAJK také vydal slovník kyber mládeže, kterým si volně můžete listovat na https://slovnikkybermladeze.cz/.




 

Labyrint sítě a ráj srdce

Setkání jsme uzavítrali doporučením nového online kurzu Labyrint sítě a ráj srdce, který zdarma nabízí rodičům i učitelům spolek Jules a Jim. Hlavní metodička kurzu bude také hostem posledního setkání rodičů k digitématům v červnu 2024 (dejte si do kalendáře 12. června). Projekt Labyrint sítě a ráj srdce představuje ucelený přístup ke kyberprevenci, který je založen na vyváženém postoji k digitálním technologiím a koncepci wellbeingu (i digitálního) jako rozvoje dovedností v online i offline prostředí. Online kurz vysvětluje všechna důležitá východiska pro to, jak vést děti, aby jim užívání digitálních technologií dobře sloužilo a nikoliv škodilo. I složitá, komplexní, náročná témata vysvětluje kurz na konkrétních příkladech, příbězích a v dialozích, s ukázkami z praxe, interakcemi, infografikami a s odkazy na další zdroje.

Digitální technologie se staly samozřejmou součástí života dětí a dospívajících, a proto také častým tématem diskuzí a otázek výchovného přístupu. Online kurz vám na tyto otázky poskytne vyčerpávající odpovědi a dá návody, jak zajistit dětem a dospívajících podporu, aby jim obrazovky dobře sloužily a neškodily. Seznámíte se s účinným přístupem, který reflektuje pozitivní i negativní důsledky vlivu digitálních technologií v souladu s aktuálními výsledky výzkumů. To, jaké důsledky se projeví, můžeme významně ovlivnit právě podporou, jakou dětem a dospívajícím poskytujeme.

Podstatné je zaměřit se na rozvoj dovedností, v online i offline prostředích. V kurzu představujeme koncepci wellbeingu (celkového zdraví) a digitálního wellbeingu a vysvětlujeme je na základě aktuálních znalostí o vlivu digitálních technologií na člověka. Dozvíte se vše podstatné: co je wellbeing a co je digitální wellbeing, jak souvisí s rozvojem dovedností, a na základě toho, jak děti vést ke zdravému užívání obrazovek.

V kurzu získáte praktické návody a postupy pro to, jak realizovat účinnou prevenci negativních důsledků digitálních technologií, a obdržíte všechny důležité odkazy na další zdroje, videa, audia a aktivity. Utříděný seznam všech odkazů obdržíte po absolvování celého kurzu. Pedagogičtí pracovníci obdrží na konci kurzu aktivity do výuky pro podporu digitálního wellbeingu. Získáte ucelený vhled a návod, jak děti provázet online prostředím.

Zpět

Cookies


Cookies jsou malé datové soubory, které internetové stránky ukládají na Váš počítač nebo mobilní zařízení v okamžiku, kdy si tyto stránky začnete prohlížet. Tyto soubory jsou při návratu na webovou stránku pomocí prohlížeče odeslány zpět na servery. S pomocí cookies má webová stránka informace o předchozích aktivitách uživatelů.

Pomocí vašeho prohlížeče můžete spravovat vaše cookies. Vždy máte možnost již uložené cookies smazat. Dále v závislosti na vašem prohlížeči je možné omezit využívání cookies pro konkrétní webovou stránku, omezit jejich ukládání či nastavit nucené smazání všech cookies po uzavření prohlížeče.


Technické

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Z tohoto důvodu nepožadujeme Váš souhlas s jejich využitím. Technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány.

Statistické

Statistické cookies umožňují měření výkonu našeho webu. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Pokud vypnete používání statistických cookies ve vztahu k Vaší návštěvě, ztrácíme možnost analýzy výkonu a optimalizace.